Loading...
conferènciesICRETertúlies

Cinema i Escultura: ” Le sculpteur express”

El proper 8 de novembre, dimarts, a les 19:30h, tindrem una nova sessió ICRE de Cinema i Escultura, on es projectaran dues pel·lícules. La primera, molt curteta (només dura 4 minuts) és una joia pionera del cinema. Es tracta de Le sculpteur express, de 1907. L’altra, és un documental sobre l’obra de Gargallo al Museu Pablo Gargallo de Saragossa.

IMPORTANT: Degut a que la sala te un aforament limitat, hi ha la necessitat de portar un cert control del nombre d'assistents. Per això, caldrà que confirmeu la vostra assistència al correu socis@icre.cat. Aquesta activitat es gratuïta per tots els socis, sempre que es faci la confirmació prèviament. De no fer-ho, podreu assistir-hi igualment (encara que no podrem garantir que hi haurà lloc per tothom) pagant 5 euros, el mateix import que els no socis que desitgin assistir.

Vídeo Club VIDEO INSTAN

Carrer de Viladomat 239

08029 Barcelona

Le sculpteur express

Títol original: Le sculpteur express

Direcció: Segundo de Chomón, 1907 (França)

Repartiment: Julienne Mathieu

Durada: 4 min.

Un escultor, amb la col·laboració del seu ajudant, esculpeix amb destresa i rapidesa diferents cares en una massa d'argila.
Un cineasta únic i important. Aquesta és una de les més de 200 obres màgiques d'aquest artista molt inventiu i original. De Chomon no va ser un plagiari dels grans Melies, va ser influenciat per aquell original creador de cinema i va anar cap a moltes noves direccions amb les seves pel·lícules. Entre els seus talents hi havia una major sofisticació en les situacions i la narrativa, l'ús de llocs a l'aire lliure i més llibertat amb la seva càmera.

Segundo Victor Aurelio de Chomón y Ruiz (Terol, 1871 - París, 1929) fou fotògraf, inventor d'efectes especials cinematogràfics, cameràman, pintor, productor, guionista i director de cinema. Va ser un dels pioners més destacats dels primers trenta anys del cinema europeu del seglexx. Va treballar a Barcelona, París i Torí. Va ser contractat per les principals productores del món: Pathé Frères i Itala Films. Fou especialista en els trucatges del cinema, pioner de l'acolorit de films a mà i de l'invent del “tràveling”.

Pablo Gargallo. La escultura luminosa.

Títol original: Pablo Gargallo. La escultura luminosa.

Producció, direcció i muntatge: un documental de Emilio Casanova
Realització: Emilio Casanova, Aragón TV i amb la col·laboració de l’Ajuntament de Saragossa. Durada: 60 min.

Crítica:
El documental pretén submergir l'espectador en el món d'aquest artista de Maella, en les fases de desenvolupament i en els principis creatius que van orientar la seva gran obra escultòrica. D'una hora de durada, recull una àmplia mostra de l'obra escultòrica de l'escultor (gairebé unes cent obres), no només l'extensa col·lecció que acull el Museu Pablo Gargallo de Saragossa, sinó també d'altres museus i col·leccionistes de tot el món.

S'hi mostra l'evolució de l'escultor des dels seus començaments, recorrent les diferents etapes per les quals va passar (amb els seus problemes, plantejaments i processos), fins a esdevenir un referent de l'escultura contemporània universal. En el seu contingut, no només es podrà apreciar les seves escultures, dibuixos, esbossos i cartrons, sinó que també ens mostra la seva trajectòria professional a través de l'opinió de persones que el coneixien i que han treballat al voltant de les seves obres, com ara el seu nét, Jean Anguera; l'escultor i l'escultora Martín Chirino i Blanca Muñoz; el fotògraf Rafael Navarro, i el que va ser cap del servei de Cultura de l'Ajuntament de Saragossa, Rafael Ordóñez Fernández. La banda sonora del vídeo és de Joaquín Pardinilla.

El documental pretén submergir l'espectador en el món d'aquest artista de Maella, en les fases de desenvolupament i en els principis creatius que van orientar la seva gran obra escultòrica. D'una hora de durada, recull una àmplia mostra de l'obra escultòrica de l'escultor (gairebé unes cent obres), no només l'extensa col·lecció que acull el Museu Pablo Gargallo de Saragossa, sinó també d'altres museus i col·leccionistes de tot el món.

S'hi mostra l'evolució de l'escultor des dels seus començaments, recorrent les diferents etapes per les quals va passar (amb els seus problemes, plantejaments i processos), fins a esdevenir un referent de l'escultura contemporània universal. En el seu contingut, no només es podrà apreciar les seves escultures, dibuixos, esbossos i cartrons, sinó que també ens mostra la seva trajectòria professional a través de l'opinió de persones que el coneixien i que han treballat al voltant de les seves obres, com ara el seu nét, Jean Anguera; l'escultor i l'escultora Martín Chirino i Blanca Muñoz; el fotògraf Rafael Navarro, i el que va ser cap del servei de Cultura de l'Ajuntament de Saragossa, Rafael Ordóñez Fernández. La banda sonora del vídeo és de Joaquín Pardinilla.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *