Jassans. La Grècia imaginada

image

Jassans
«L’autèntica mediterraneïtat no és cap romanticisme perquè no és cap nostàlgia de Grècia, simplement és un nou classicisme en la seva accepció més noble, això és, de cultura derivada de la pròpia vida i no pas l’escarni d’una altra. La mediterraneïtat no té la necessitat, com la tingueren els noucentistes, de vestir anacrònicament els seus personatges a la grega, perquè només li cal l’esperit de veritat, tal com feien els grecs, els gòtics, els impressionistes, etc.»

«La mediterraneïtat del meu art només vol eternitzar el moment actual que ens ha tocat viure i, com a enamorat de la figura humana, represento la gent del poble, fei i fet, la vida que passa pel meu davant amb tota la seva naturalitat i senzillesa, però també amb tota la seva fascinació, amb tot el seu misteri.»

Jassans, La meva mediterraneïtat (Fragments)

 

Jassans (Josep Salvadó Jassans, Alforja, 1938-2006) és un escultor clau dins la nova figuració a l’escultura catalana, desenvolupada principalment a la segona meitat del segle XX. Deixeble d’un altre dels grans escultors catalans, Joan Rebull, fou també cabdal per la seva dedicació a l’ensenyament de l’escultura i a la transmissió de l’esperit clàssic a les generacions posteriors.

Amb un ús propi del concepte d’escultura mediterrània o mediterraneïtat, essencial per entendre la figura femenina, la simplicitat i la sensualitat de les formes a la seva obra i a la dels seus coetanis, Jassans professa una veneració per l’art grec antic que no cau, però, en la còpia, en l’academicisme neoclàssic o en la nostàlgia. La seva visió de Grècia és sempre viva en les formes de la natura i, més concretament, en les formes del cos humà: en el seu ritme, en la seva harmonia. Paradoxalment, l’artista no visità mai el país hel·lè

Un esperit al mateix temps clàssic i actual, renovador i fidel a l’observació de les formes naturals i a l’observança i rigor del saber plàstic, de les regles de l’ordre de l’escultura. Per això les seves obres aspiren a un espai atemporal, etern i clàssic i formen part de la Grècia Imaginada.

Aquesta mostra antològica, comissariada per Jorge Egea i Adrián Arnau (Universitat de Barcelona i Universitat Jaume I. respectivament) s’insereix dins les activitats que, durant el transcurs dels anys 2016 i 2017, reten homenatge a l’escultor amb motiu del desè aniversari del seu traspàs.

image

 

RelatedRelated